Korean Philosophy Society for Sport & Dance

Current Issue

The Journal of the Korean Society for the Philosophy of Sport, Dance, & Martial Arts - Vol. 28 , No. 2

[ 체육철학 ]
The Journal of the Korean Society for the Philosophy of Sport, Dance, & Martial Arts - Vol. 28, No. 1, pp.31-41
Abbreviation: KSPSDM
ISSN: 2671-6755 (Print) 2671-6356 (Online)
Print publication date 31 Mar 2020
Received 12 Feb 2020 Revised 18 Feb 2020 Accepted 29 Feb 2020
DOI: https://doi.org/10.31694/PM.2020.03.28.1.003

보드리야르와 스포츠의 포스트모더니티
김정효*
단독저자, 서울대학교 체육교육학과, 겸임교수

Baudrillard and Sport's Post-modernity
Kim, Jeonghyo*
Seoul National University, Adjunct Professor
Correspondence to : *somaron@naver.com


Copyrightⓒ2020 KSPSDM

초록

본 연구는 근대 스포츠가 포스트모던 스포츠로 이행해 가는 과정에서 드러나는 특징들을 보드리야르의 철학을 통해 밝힌 것이다 현대의 스포츠 소비자들은 기호 체계를 통해 생산된 상품을 소비하면서 스스로 타인과 차별화된다고 느낀다. 보드리야르는 현대사회에서 기호가 어떻게 소비되는지를 시뮬라시옹(simulation)이라는 개념을 통해 세밀하게 분석해 나간다. 시뮬라시옹은 사물이 기호로 대체되어 실재가 아닌 파생실재로 전환되는 과정을 가리킨다. 현대사회는 시뮬라시옹으로 인해 모사나 이미지, 즉 시뮬라크르들이 지배하게 되고 사람들은 그것을 상품으로 소비한다. 그리하여 시뮬라크르가 실재보다 더욱 실재적인 하이퍼리얼리티(hyper reality)를 만들어낸다. 본 연구는 보드리야르가 지적한 하이퍼리얼리티의 대표적인 예를 스크린 골프와 e스포츠에서 찾고 그것이 왜 포스트모던 스포츠인지를 논의하였다. 스크린 골프는 실제 스윙과 퍼팅이 대근활동을 통해 이루어진다는 측면에서 매우 리얼하지만 그것이 이루어지는 공간은 스크린이라는 하이퍼리얼리티 속에 존재한다. 또한 e스포츠의 등장은 하이퍼리얼리티가 근대스포츠의 개념을 바꾸어 놓은 매우 중요한 포스트모던 현상이다. 특히 e스포츠는 기존의 스포츠가 가지고 있던 공간적 제약과 운동형식으로부터 벗어나 새로운 형태의 신체적 탁월성을 제시하였다는 측면에서 기존의 스포츠에 대한 관념을 전복시키는 계기를 마련하고 있다. 이러한 현상은 근대 스포츠의 본질에 대한 중요한 도전이며, 근대 스포츠의 개념이 확장되어야 한다는 당위성을 제시하고 있다.

Abstract

This study aimed at revealing several features of modern sport’s transition to post-modern sport through the philosophy of Baudrillard. Consumers in contemporary sport feel that they are distinguished from others for the goods they consume. Baudrillard further analyzes how signs and images are consumed in post-modern society through the concept of Simulation. Simulation refers to the process in which things are replaced by signs and converted into virtual reality rather than an actual one. This study looked for significant examples of hyper-reality pointed out by Baudri-llard in screen golf and e-sports, and discussed why it could be a post-modern sport. Screen golf is very real in terms of actual swing and putting being done through big muscle activity, but it would be included in hyper-reality because the space where a golf ball flies is a screen. In particular, the emergence of e-sports is a very important post-modern phenomenon in which hyper-reality has changed the concept of modern sport. E-sports are providing an opportunity to subvert the notion of sport in terms of presenting a new form of physical excellence, and free us from the spatial constraints and rigid movement form that modern sport had. These features are an important challenge to the essence of modern sport, and suggest the justification that the concept of modern sport should be extended.


Keywords: Hyper-reality, sign, consumption of sport, simulation, simulacre, screen golf, e-sports
키워드: 하이퍼리얼리티, 기호, 스포츠 소비, 시뮬라시옹, 시뮬라크르, 스크린 골프, e스포츠

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