Korean Philosophy Society for Sport & Dance
[ 체육철학 ]
The Journal of the Korean Society for the Philosophy of Sport, Dance, & Martial Arts - Vol. 26, No. 4, pp.67-85
ISSN: 1229-5663 (Print)
Print publication date 31 Dec 2018
Received 09 Nov 2018 Revised 17 Nov 2018 Accepted 08 Dec 2018
DOI: https://doi.org/10.31694/PM.2018.12.26.4.006

평창올림픽과 움직임의 위기: 로봇, 5G 네트워크, 가상현실 기술은 인간 움직임의 가치를 위협하는가

김성은 ; 신희선 ; 전치형**
한국과학기술원
PyeongChang Winter Olympics and the Crisis of Movement : How Robots, 5G Networks, and Virtual Reality Technology Challenge the Authenticity of Human Movement
Kim, Sungeun ; Shin, Heesun ; Jeon, Chihyung**
KAIST

Correspondence to: ** cjeon@kaist.ac.kr

Copyrightⓒ2018 KSPSDM

초록

2018년 평창 동계올림픽은 21세기 들어 변화하고 있는 움직임의 개념을 어떻게 보여주었는가? 평창올림픽은 로봇, 5G 네트워크, 가상현실(VR) 등 여러 종류의 기술을 활용하여 대중의 이목을 끌고 방문객과 관찰자들에게 새로운 경험을 선사했다. 이 연구는 첨단 기술이 적용된 현장을 방문하고 이벤트 분석을 수행하여 평창올림픽에 등장한 움직임의 기술들이 움직임의 주체, 재현, 체험에 어떠한 변화를 야기하는지 탐구했다. 성화봉송과 스키로봇 챌린지에 참여한 로봇은 그동안 인간의 전유물이었던 움직임의 새로운 주체로 등장했다. 로봇이 수행한 움직임의 모사는 인간의 고유한 움직임이란 무엇인지를 재정의하는 기회를 제공했다. 5G 네트워크 기술은 선수의 움직임을 맨눈으로는 볼 수 없는 작은 단위의 조각들로 쪼개어 새로운 관찰의 경험을 만들어냈다. 이러한 새로운 움직임의 재현 기술은 움직임에 적극적으로 개입하여 조작하는 새로운 종류의 관찰자와 함께 등장했다. 또 가상현실 봅슬레이 시스템은 봅슬레이 경기의 핵심이라고 할 수 있는 고속 운동을 제거하면서 이를 시각적인 경험으로 치환했다. 그 결과 VR 봅슬레이는 실제로 움직이지 않으면서도 움직임을 체험 가능하게 만들었다. 평창올림픽에서 인간의 움직임을 모사하고, 분해하고, 마침내 제거하는 효과를 낸 기술들은 인간과 움직임의 역사적, 철학적 관계를 재고할 것을 촉구하고 있다.

Abstract

How did the 2018 PyeongChang Winter Olympics reflect the shifting ideas of movement in the twenty-first century? The Olympic Winter Games at PyeongChang utilized various kinds of technologies—robots, 5G network, and virtual reality (VR)—to draw public attention to the games and to offer novel experiences for visitors and viewers. This study considers these technologies used at PyeongChang 2018 as objects of a philosophical and anthropological inquiry of the subjectivity, representation, and experiences of movement. The torch-carrying robots and skiing robots emerged as new subjects of movements that had historically belonged only to humans. The simulation of human movement by the robots provided an opportunity to redefine what is unique about human movement. The 5G technologies created new experiences of observation by dissecting human movement into thin slices unrecognizable to naked eyes and produced a new kind of observer, who would not just observe but actively intervene in and manipulate the movement. The VR bobsleigh system transforms the high-speed downhill movement into a purely visual experience while removing what has been considered the essence of the sport. In the VR bobsleigh, one could experience movement without actually moving. As these technologies are employed to simulate, dissect, and even eliminate human movement, they ask us to rethink the historical and philosophical relationship between humans and movement at the Olympic Games and beyond.

Keywords:

PyeongChang Winter Olympics, Technology, Robot, 5G, Virtual Reality, Movement

키워드:

평창 동계올림픽, 기술, 로봇, 5G, 가상현실, 움직임

Acknowledgments

이 논문은 2018년도 대한민국 정부(과학기술정보통신부)의 재원으로 시행하는 한국연구재단 국제협력사업의 지원으로 수행된 연구결과임(과제번호: 2018K1A3A7A03089893)

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